نحوه تمیز کردن پارکت چگونه است؟ بایدها و نبایدها

به گزارش مجله انجمن دعوت، کفپوش ها به دلیل اینکه در دید هستند از المان های مهم در طراحی فضای داخلی به شمار می فرایند. انواع مختلفی از کفپوش ها وجود دارند که شیوه نگهداری هر یک از آن ها متفاوت است. پارکت های چوبی و لمینت به دلیل ویژگی های زیباشناختی برجسته ای که دارند از پرکاربرد ترین کفپوش ها به شمار می فرایند. روش های زیادی برای تمیز کردن پارکت به کار می رود. در این مطلب از خبرنگاران قصد داریم که به طور مفصل به آنالیز روش ها و نکات تمیز کردن انواع پارکت های چوبی بپردازیم.

نحوه تمیز کردن پارکت چگونه است؟ بایدها و نبایدها

چرا باید در تمیز کردن پارکت دقت کرد؟

پارکت ها انواع مختلفی دارند و بعضی از آن ها حساسیت بالایی در مقابل با بعضی از روش ها و مواد شوینده دارند و به همین دلیل باید در نگهداری و تمیز کردن آن ها دقت کرد. به کار بردن روشی نامناسب برای تمیز کردن پارکت می تواند به آن آسیب جدی و دائمی وارد کند. برای پرهیز از این موضوع در وهله اول باید که نوع پارکت خانه خود را بشناسید و سپس با مشورت از کارشناسان بهترین روش تمیز کردن آن را به کار ببرید.

انواع پارکت

پارکت لمینت و پارکت چوبی دو نوع از اصلی ترین ها در بازار ایران به شمار می فرایند. نکته مهم در خصوص پارکت های چوبی نوع پوشش محافظتی یا به عبارتی پرداختی است که در آن ها به کار رفته است. اورتان و پلی اورتان دو مورد از معروف ترین این پوشش ها هستند. پرداخت پایه آب، پرداخت پایه روغن، پرداخت اسیدی و پرداخت رطوبتی از رایج ترین پرداخت ها در انواع پارکت های چوبی هستند.

بیشتر بخوانید: پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟ بخوانید و بهترین تصمیم را بگیرید

روش های تمیز کردن پارکت

روش های زیادی را می توان نسبت به انواع مختلف این پارکت ها به کار گرفت که رعایت یک سری نکات در هر یک از آن ها شرط عقل است. در ادامه به روش هایی اشاره شده است که می توانند در فرآیند تمیز کردن پارکت بسیار یاری نمایند.

نگهداری از حیوانات خانگی روی پارکت

در صورتی که در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می کنید توصیه می گردد که حتماً ناخن های آن ها را کوتاه کنید زیرا در غیر این صورت خواه یا ناخواه این حیوانات می توانند خراش های زیادی را به پوشش پرداخت پارکت وارد نمایند. وارد آمدن آسیب به پوشش محافظ پارکت چوبی آن را در برابر رطوبت های حتی کم هم بسیار آسیب پذیر می نماید.

از شوینده های مخصوص بهره ببرید

همان طور که در بالا عنوان شد، پرداخت های اجرا شده روی انواع مختلف پارکت نقش مهمی در محافظت از پارکت دارند و در صورتی که این پوشش حفاظتی آسیب ببینند مقاومت و ماندگاری پارکت بسیار کاهش می یابد. از این رو باید در انتخاب شوینده ها نهایت دقت را داشت. اولین نکته در این خصوص این است که به هیچ وجه نباید از شوینده های خشن بهره ببرید.

شاید در ابتدای استفاده از شوینده های غیر مخصوص برای پارکت متوجه وارد آمدن آسیبی به پارکت نشوید، اما مطمئن باشید که در ادامه باعث از بین رفتن پرداخت ها می شوند. از این رو توصیه می گردد در صورتی که از شوینده استفاده می کنید حتماً از نوع مخصوص تمیز کردن پارکت بهره ببرید.

برای براق کردن پارکت از تی حوله ای یا دستمال نرم بهره ببرید

مواد و محصولات زیادی برای برق انداختن و به اصطلاح پولیش پارکت ها به ویژه نوع لمینت در بازار موجود هستند. به درستی نمی توان در خصوص امن بودن این شوینده ها برای برق انداختن پارکت اظهار نظر کرد. اگر مایل به استفاده از شوینده برای برق انداخت هستید پس باید نهایت دقت را داشته باشید.

براق نماینده ها اگرچه در کوتاه مدت بسیار رضایت بخش خواهند بود و با گذشت زمان تأثیرات زیان بار خود را روی پارکت نشان خواهند داد. برای برق انداختن ساده و سالم می توانید از تی های حوله ای و پارچه های نرم آغشته به مقدار کمی رطوبت بهره ببرید.

در تمیز کردن پارکت از مقدار رطوبت کم بهره ببرید

به کار بردن رطوبت در تمیز کردن پارکت ضروری است اما باید در مقدار آن دقت کرد. پارکت های چوبی به دلیل ساختاری که دارند قادر هستند که مقداری آب را جذب و آن را پس از مدتی پس دهند اما در خصوص پارکت لمینت قضیه مقداری متفاوت است.

به طوری که پارکت های لمینت به دلیل ساختاری که دارند قادر به دفع رطوبت نیستند و جذب آب می تواند باعث از بین رفتن مقاومت و ساختار فیزیکی آن ها گردد؛ بنابراین توصیه می گردد در تمیز کردن پارکت از به کار بردن مایعات و بخار در حجم زیاد خودداری کنید.

در پارکت لمینت از واکس براق نماینده استفاده نکنید

این واکس ها عمدتاً برای براق کردن پارکت های چوبی استفاده می گردد و استفاده از آن ها در خصوص پارکت لمینت به هیچ وجه توصیه نمی گردد. استفاده از واکس و پارافین برای براق کردن پارکت لمینت در ابتدا نتیجه خوبی به دست می دهد اما پس از مدتی باعث تغییر رنگ آن می گردد که رفع کردن آن بسیار سخت و گاهی غیرممکن خواهد بود. از این رو توصیه می گردد که حدالامکان از این مواد شیمیایی در خصوص هیچ نوع پارکتی استفاده نکنید و برای برق انداختن پارکت به پارچه های نرم و آب گرم اکتفا کنید.

بیشتر بخوانید: کفپوش پی وی سی و مزیت آن نسبت به سایر کفپوش ها

از سرکه در تمیز کردن پارکت استفاده نکنید

نیازی به گفتن نیست که موادی مانند سرکه و نوشابه اگرچه خاصیت تمیزنمایندگی بالایی دارند اما باید خاطر نشان کرد این مواد اسیدی هستند و با استفاده چند باره از این مواد برای تمیز کردن، بافت و ساختار پارکت به شدت آسیب خواهد دید.

نکات مهم در تمیز کردن پارکت

  • پارکت ها تحمل خیس شدن ندارند، پس از اعمال مایعات روی آن ها خودداری کنید.
  • پارکت در برابر نور خورشید حساس است و به مرور زمان کیفیت و درخشش خود را از دست می دهد.
  • در تغییر دکوراسیون از کشیدن وسایل خانه روی پارکت خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن پوشش محافظ می گردد.
  • از صابون و دیگر مواد شوینده در تمیز کردن پارکت خودداری کنید.
  • در صورت ایجاد لکه روی پارکت آن را سریع با پارچه خشک یا کمی مرطوب تمیز کنید.
  • پارکت ها را مرتباً با جاروبرقی یا تی خشک گردگیری کنید زیرا این گرد و خاک می توانند نقش یک سنباده را ایفا نمایند.

بهترین روش برای تمیز کردن پارکت

فرقی نمی نماید از چه نوع پارکتی در کف خانه خود استفاده نموده اید، نکته ای که مهم است تمیز کردن مناسب آن ها است. پارکت ها به ویژه نوع لمنیت بسیار به آب حساس هستند و در صورت خیس شدن باید سریع خشک شوند. برای اطمینان از آسیب نرساندن با پارکت، برای تمیز کردن طبق مراحل زیر به پیش بروید.

  • در مرحله اول سطح پارکت را با جاروبرقی یا جاروی دستی جارو کنید تا تمامی گرد و غبار ها پاک شوند.
  • با یک تی نرم یا پارچه تمیز و خیساندن آن ها در آب گرم اقدام به تمیز کردن پارکت کنید.
  • بعد از کشیدن پارچه خیس سریعاً باید سطح پارکت خشک گردد.

سخن آخر

پارکت ها انواع زیادی دارند و در نگهداری هر کدام باید نکاتی را مد نظر داشت. اگر درست از پارکت ها نگهداری کنیم تا سال های سال می توانیم از آن ها استفاده کنیم. پارکت ها به آب و محلول های اسیدی مانند سرکه حساس هستند و در تمیز کردن نباید از آن ها استفاده کرد. تمیز کردن و گردگیری مرتباً با استفاده از دستمال های مرطوب و خشک کردن بهترین راه برای تمیز کردن پارکت است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 314

به "نحوه تمیز کردن پارکت چگونه است؟ بایدها و نبایدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تمیز کردن پارکت چگونه است؟ بایدها و نبایدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید