پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات

به گزارش مجله انجمن دعوت، سید مصطفی فاطمی ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل اداره توسعه گردشگری داخلی ـ با تشریح شرایط سفر در تعطیلات عید فطر گفت: همانطور که پیش بینی شده بود منطقه شمال غرب و غرب ایران در تعطیلات عید فطر پرسفر بود. طبق گزارش استان ها و داده های ثبت شده در سامانه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و آذربایجان شرقی، از جمله استان های پرمسافر در این تعطیلات بودند.

پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات

او ادامه داد: حجم سفر در بعضی از این استان ها، از جمله کردستان به حدی زیاد بود که به اسکان اضطراری مسافران رسید و به ناچار از امکانات آموزش و پرورش استفاده کردیم، درحالی که با توجه به فعال بودن مدارس قرار نبود از این فضاها استفاده گردد، ولی حجم مسافر در تعطیلات عید فطر در غرب ایران بیشتر از ظرفیت موجود بود.

به گفته او، بانه، مریوان، سنندج، کامیاران، سروآباد و اورامانات از جمله شهرهای شلوغ و پرمسافر کردستان در تعطیلات گذشته بودند که با توجه به طبیعت این منطقه، پیش بینی می گردد حجم زیاد سفر به این شهرها در اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد سفر بعلاوه گفت: شهرهای شیراز، اصفهان، کاشان، اردبیل، قزوین و الموت، ایلام به ویژه منطقه دره شهر، همدان، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ و تبریز به نسبت سال های گذشته و طبق پیش بینی ها با استقبال و حجم زیاد مسافر روبرو شدند و ظرفیت اقامتگاه های این منطقه ها از 80 تا 100 درصد تکمیل شده بود.

فاطمی اظهار کرد: پیش بینی های ستاد سفر بر این بود که در تعطیلات عید فطر حجم سفر به شهرهای مذهبی زیاد باشد که البته خراسان رضوی هنوز آمار اقامت در این استان را اعلام ننموده، ولی با رصدی که تا کنون اجرا شده احتمالا این استان با افزایش قابل ملاحظه مسافر در تعطیلات عید فطر روبرو بوده است.

او افزود: شهرهای کرمان و یزد نیز شرایط مطلوبی به لحاظ حجم مسافر در تعطیلات گذشته داشتند.

مدیرکل توسعه توریستی داخلی در ادامه گفت: رابطه مستقیمی بین توریستی داخلی و تعطیلات وجود دارد؛ در ماه های اخیر که تعطیلی های مناسبتی با تعطیلات انتها هفته همزمان شد، توزیع زمانی و مکانی بهتری در سفرها رخ داد. در واقع مردم فرصت پیدا کردند مسیرهای طولانی تری را بروند و مقاصد نوظهور سفر را شاهد بودیم و از طرفی، سفر به چند شهر کلاسیک محدود نشد و تجمع مسافران فقط در یک نقطه از کشور اتفاق نیفتاد.

او اعلام کرد: همزمانی تعطیلات مناسبتی با روزهای انتها هفته در تقویم سال جاری بسیار است و فرصت خوبی برای برنامه ریزی سفر است.

فاطمی به این پرسش که به رغم پیش بینی هایی که پیش از تعطیلات درباره منطقه ها پرازدحام سفر شده بود، اما بسیاری از این شهرها آمادگی پذیرش این حجم از مسافر را نداشتند؛ یا غافلگیر شدند و یا نتوانستند خدمات دهی مناسبی داشته باشند و شرایط رها شده ای به لحاظ خدمات دهی در بعضی شهرها به وجود آمده بود، پاسخ داد: بله این اتفاق در بعضی شهرها رخ داد، چون زیرساخت سفر و توریستی به طور کل در کشور محدود و ضعیف است، چرا اماکن اقامتی استان ایلام 100 درصد پُر شد، چون در کل این استان به مقدار هزار نفر تخت وجود دارد، معلوم است این ظرفیت محدود با سرعت پُر می گردد. به هر حال باید درنظر گرفت سمت و سوی سفرهای داخلی تغییر نموده و مدیران استانی باید متناسب با آن، بیشتر آماده باشند.

دبیر ستاد سفر بعلاوه درباره تغییر شکل سفر مردم که گفته می گردد متأثر از شرایط مالی و فرهنگی بوده و برنامه وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در این راستا و برای در دسترس قرار دادن سفر و خارج نشدن آن از سبد اقشار میانه و ضعیف جامعه، اظهار کرد: عوامل متعددی در تغییر شکل سفر دخیل است، شرایط مالی و معیشت فقط یکی از این عوامل است. در این شرایط ما چاره ای نداریم وقتی استانی مثل هرمزگان به ناگهان با حجم زیاد تقاضا برای سفر روبرو می گردد سراغ اقامتگاه های غیررسمی برویم و از خدمات دستگاه های دولتی استفاده کنیم. البته که تاکید ما این بوده که پس از تکمیل ظرفیت اقامتگاه های رسمی، از امکان اقامتی غیررسمی برای مسافران استفاده گردد تا کسانی که سرمایه گذاری نموده اند هم منتفع شوند، اما به هر علت رویکرد مسافران به ویژه در سال های اخیر بیشتر استفاده از ویلاها و خانه های اجاره ای، خوابگاه ها و مدارس آموزش و پرورش و مراکزی اقامتی از این دست بوده است، حتی آمار مصرف کنندگان این اقامتگاه ها در تعطیلات نوروز سال جاری 4 برابر بیشتر از اقامتگاه های رسمی بود. در واقع ما در دوراهی حمایت از توریست و سرمایه گذار قرار داریم و باید با همکاری 27 عضو ستاد سفر یاری کنیم سفر در دسترس همه اقشار جامعه قرار گیرد و سیاست یکپارچه ای را در پیش بگیریم.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1052

به "پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید