تورهای چین: گزارش، فناوری های حساسی که چین را ابرقدرت می کند

به گزارش مجله انجمن دعوت، چین طی سالیان اخیر در عرصه هایی نظیر هوش مصنوعی، سامانه های خودران، محاسبات کوانتوم، نیمه هادی ها و بیوتکنولوژی، به سرعت در حال پیشرفت بوده و در حال پیشی گرفتن از آمریکاست.

تورهای چین: گزارش، فناوری های حساسی که چین را ابرقدرت می کند

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل مجله انجمن دعوت، مقام های آمریکا اخیرا هشدارهای نوی درباره بلندپروازی های چین در زمینه هوش مصنوعی و طیفی از فناوری های پیشرفته داده اند که در نهایت می تواند به پکن رجحان نظامی قاطعانه داده و در بخش های درمانی و دیگر زمینه های اساسی، از آمریکا پیشی بگیرد.

مقام های آمریکایی در مرکز ملی امنیت و مقابله اطلاعاتی گفتند که این هشدارها شامل تنو تلاش ها برای مطلع کردن آکادمی ها و مقام های محلی و دولتی درباره خطرات پذیرفتن سرمایه گذاری چین یا کسب تجربه در صنایع کلیدی است.

این مرکز هیچ قصدی برای توصیه به مقام ها برای رد کردن سرمایه گذاری چین نبوده بلکه با هدف تشویق تلاش ها برای کنترل مالکیت معنوی و اجرای اقدامات امنیتی بوده است.

چین بزرگترین تهدید راهبردی برای آمریکا

سازمان های امنیت ملی تحت ریاست جمهوری جو بایدن فشار تهاجمی آشکاری را علیه چین در پیش گرفته اند. برخی مقام های آمریکایی معتقدند که چین بزرگترین تهدید راهبردی برای آمریکا به شمار می آید.

البته در عین حال، دولت بایدن در تلاش برای کاهش برخی تنش ها با پکن بوده که این تنش ها به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق باز می شود. دولت بایدن همچنین در تلاش برای پیدا کردن زمینه های مشترک با چین در خصوص تجارت و تغییرات آب و هوایی است.

پکن بارها تاکید کرده که واشنگتن در پی چین هراسی بوده و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و ارزیابی هایشان درباره چین را مورد انتقاد قرار داده است. یکی از ارزیابی هایی که چین به شدت از آن انتقاد کرده این بوده که ادعا شده سران چین، اطلاعات حساسی را درباره همه گیری ویروس کرونا پنها کرده اند.

چین تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ، اهداف خود را برای ایجاد فناوری های سودآور در زمینه رباتیک و دیگر زمینه هایی که تحت طرح ساخت چین 2025 بوده، اعلام کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا طی سال های اخیر چند کیفرخواست دریافت کرده که طی آن ادعا شده که اطلاعات حساس آمریکا از سوی چین به سرقت رفته که این اطلاعات در زمینه تحقیقات واکسن و فناوری خودروهای خودران بوده است.

عرصه هایی که آمریکا نمی خواهد به چین واگذار کند

میشائیل اورلاندو سرپرست مرکز ضد اطلاعات آمریکا، پنجشنبه گذشته در کنفرانس خبری کم سابقه ای گفت که آمریکا نمی تواند در چند زمینه، عرصه را به چین واگذار کند که این عرصه ها شامل، هوش مصنوعی، سامانه های خودران، محاسبات کوانتوم، نیمه هادی ها و بیوتکنولوژی است.

این مقام آمریکایی مدعی شد که بازرگانان و دانشگاهیان چینی، به حزب کمونیست این کشور مدیون بوده و ملزم به خدمت به منافع این حزب هستند.

اورلاندو اضافه نمود: اگر چه، ما این موضوع را سال پس از سال می گوییم اما مردم این موضوع را هضم نمی کنند.

این مقام آمریکایی از گفتن این موضوع که آیا آمریکا باید قانونی برای محدودیت های شدیدتر یا ممنوعیت کامل درباره سرمایه گذاری چین در بخش های به خصوص تصویب کند، خودداری کرد و گفت که نقش وی این نیست که به پیشنهاد سیاسی بپردازد.

وی گفت که مرکز ضد اطلاعات به طور مرتب نشست هایی را با صنایع خصوصی و دانشگاه ها در این زمینه برگزار می کند البته این مرکز این موضوع را می داند که صنایع و دانشگاه ها ممکن است هنوز در پی دانشجویان، کارشناسان و سرمایه گذارانی از چین باشند.

وی از نام بردن شرکت هایی که این مرکز با آنها دیدار داشته، خودداری کرد.

سرمایه گذاری چین در شرکت های دارویی

ادوارد یو از افسران مرکز فناوری های در حال ظهور، به سرمایه گذاری شرکت های چینی در بیوتکنولوژی و صنایع دارویی آمریکا اشاره کرد.

شرکت چینی WuXi Biologics از سال 2019 یک کارخانه ساخت واکسن در ایرلند ایجاد و اعلام کرده که طرح هایی برای تاسیس کارخانه در ماساچوست آمریکا و کارخانه ای در آلمان دارد.

مقام ها هنوز هیچگونه اطلاعاتی درباره ارتباط این پروژه ها با نفوذ چین منتشر نکرده اند اما گفته شده است که این طرح، بخشی از الگوی وسیعتری است که از طریق شرکت های دارویی چین ترسیم شده است.

شرکت های چینی همچنین کیت های تست کووید-19 و تست های ژنتیک را در آمریکا عرضه کرده اند. این شرکت ها توانسته اند تا معیارهای فدرال و دیگر قوانین مربوط در این زمینه را بدست بیاورند.

ادوارد یو هشدار داد که اطلاعات جمع آوری شده از طریق این شرکت ها که در ارتباط با چین هستند، در نهایت به دست پکن خواهد افتاد.

چین سرانجام به قدرت برتر در عرصه بهداشت و درمان تبدیل خواهد شد

این افسر آمریکایی گفت: چین پیش از این نیز، دسترسی گسترده ای به اطلاعات پزشکی هر کشوری داشته است. با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری شده و پیشرفت هایی که در فناوری بدست آمده، پکن یک روز در عرصه درمانی به قدرت برتر تبدیل خواهد شد و آمریکا را در حالی که به چین وابسته است، رها می کند.

مقام های نظامی آمریکا نیز اخیرا نگرانی شدید خود از پیشرفت های نظامی چین را ابراز داشته اند.

چین نظم دنیای را تهدید می کند

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در نشست اخیر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود: رفتار چین نظم دنیای را تهدید کرده و تهدیدی برای قوانین بین المللی به شمار می رود.

بخش مهمی از برنامه های ناتو به چین اختصاص دارد

پیش از این نیز ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو با بیان اینکه چین با تولید موشک هایی که قابلیت رسیدن به کشورهای عضو این سازمان را دارد در حال نزدیک کردن خود به محدوده ناتو است، گفت بخش مهمی از برنامه های آینده این سازمان به چین اختصاص خواهد یافت.

روزنامه فایننشال تایمز نیز اخیرا در گزارشی نوشته بود که قابلیت های فضایی پیشرفته چین موجب شگفتی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا شده است.

فناوری موشک های مافوق صوت از طریق بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و روسیه ساخته می شود. کره شمالی هم در ماه سپتامبر ادعای پرتاب یک موشک هاپیرسونیک را مطرح نمود اما کارشناسان گفتند که سرعت این موشک به اندازه ای نبوده که بتوان آن را مافوق صوت تلقی کرد.

هایپرسونیک، از لحاظ لغوی به معنی شیئی است که با پنج برابر سرعت صوت حرکت می کند.

جنگ سرد نو آمریکا با چین

رسانه های آمریکا در روزهای گذشته گزارش داده اند در واشنگتن این احساس پدیدار شده که جنگ سردی نو، این بار با چین آغاز شده است.

به همین علت،چند روز پیش یک سناتور آمریکایی خواستار نوسازی تسلیحات اتمی آمریکا در پرتو پیشرفت های چین شد.

شگفتی جامعه اطلاعاتی آمریکا از پیشرفت موشکی چین

نشریه فایننشال تایمز نیز در گزارش خود نوشته بود که چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرد.

این در حالی است که چین این ادعاها را رد کرده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز گفته است که پکن در پی رقابت تسلیحاتی با هیچ کشوری نیست و هدف این کشور از تقویت توانمندی های نظامی خود، پیشبرد صلح و امنیت در دنیا است.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 676

به "تورهای چین: گزارش، فناوری های حساسی که چین را ابرقدرت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: گزارش، فناوری های حساسی که چین را ابرقدرت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید