از فواید و خواص گوجه فرنگی چه می دانید؟!

به گزارش مجله انجمن دعوت، خوردن گوجه فرنگی دارای فواید متعددی نظیر حفظ سلامت چشم، کاهش فشارخون، کنترل دیابت، بهبود فرایند هضم غذا، مراقبت از پوست و پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری است.

از فواید و خواص گوجه فرنگی چه می دانید؟!

گوجه فرنگی دارای مقادیر چشمگیری ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و بعلاوه ویتامین B، فولات و تیامین است. گوجه فرنگی بعلاوه منبع خوب پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و مس است. بعلاوه این ماده خوراکی حاوی فیبر، پروتئین و شماری از ترکیبات ارگانیک نظیر لیکوپن است. در ادامه به بعضی خواص ترکیبات موجود در گوجه فرنگی اشاره می گردد.

  • سرشار از آنتی اکسیدان: گوجه فرنگی منبع خوب آنتی اکسیدانی موسوم به لیکوپن است که به شدت در از بین بردن رادیکال های آزاد که عامل سرطان هستند، موثر است. این آنتی اکسیدان نه تنها در حالت خام، بلکه در سس گوجه فرنگی (کچاپ) هم یافت می گردد. البته کچاپ های صنعتی به علت استفاده زیاد از مواد شیمیایی خیلی از خواص خود را از دست می دهند. به همبن علت بهتر است از سس گوجه فرنگی خانگی یا رب گوجه فرنگی بهره ببرید.
  • سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی: ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که با رادیکال های آزاد عامل سرطان مقابله می نماید که در داخل گوجه فرنگی وجود دارد. اندازه پتاسیم موجود در گوجه فرنگی به حفظ سلامت دستگاه عصبی یاری می نماید و آهن موجود در آن موجب حفظ جریان عادی خون در بدن می گردد. ویتامین K که برای لختگی خون و کنترل خونریزی لازم است، هم به وفور در گوجه فرنگی یافت می گردد.
  • حفظ سلامت قلب: بازهم لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از اکسایش لیپید خون، که تاثیر حفاظتی در مقابل انواع بیماری های قلبی-عروقی دارد، پیشگیری می نماید. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم گوجه فرنگی منجر به کاهش اندازه کلسترول LDL و تری گلیسیریدهای موجود در خون می گردد. این لیپیدها نقش حیاتی در بیماری های قلبی-عروقی و رسوبات چربی در عروق خونی دارند.
  • مقابله با تاثیرات مضر سیگار: اسید کوماریک و اسید کلروژنیک موجود در گوجه فرنگی با نیتروسامین ها، که عامل سرطان زا اصلی در سیگار هستند، مقابله می نمایند. بعلاوه ویتامین A نیز موجب کاهش تاثیرات سرطان زایی سیگار شده و می تواند از بدن در مقابل سرطان ریه محافظت نماید.
  • بهبود بینایی: ویتامین A موجود در گوجه فرنگی به قدرت بینایی بهتر یاری نموده و از شب کوری و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می نماید.
  • یاری به فرایند هضم: مقادیر بالا فیبر موجود در گوجه فرنگی با پیشگیری از یبوست و اسهال به حفظ سلامت سیستم گوارش یاری می نماید. مطالعات نشان داده اند که گوجه فرنگی به پیشگیری از زردی و حذف موثر سموم از بدن یاری می نماید. اندازه سالم فیبر دارای توانایی یاری به تحریک حرکت تلمبه ای در ماهیچه های روده و آزادشدن ترشحات معدی و روده ای است. بدین ترتیب حرکات روده تنظیم شده و سلامت کلی دستگاه گوارش حفظ می گردد.
منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 720

به "از فواید و خواص گوجه فرنگی چه می دانید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فواید و خواص گوجه فرنگی چه می دانید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید