این مواد غذایی را حتما در وعده صبحانه میل کنید

به گزارش مجله انجمن دعوت، بسیاری که صبحانه نمی خورند یا به بود و نبودش وقعی نمی نهند مشغله و یا بی اشت هایی را به عنوان عمده ترین علت مطرح می نمایند؛ غافل از اینکه خوردن صبحانه کامل می تواند منبع کافی انرژی بدن را برای کل یا حداقل نیم بیشتر یک روز تامین کند. طبق تحقیقات صبحانه برای تحریک متابولیسم بدن ضروری است تا سوزاندن کالری های دریافتی و انرژی های مصرفی در طول روز کنترل شوند.

این مواد غذایی را حتما در وعده صبحانه میل کنید

رابطه خوردن صبحانه و لاغری

محققان معتقدند افرادی که صبحانه نمی خورند، چاق تر هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که از خیر صبحانه می گذرند در طول روز بیشتر به مصرف مواد غذایی پرکالری تر و پرحجم گرایش دارند و در نتیجه زمینه چاقی آن ها فراهم می گردد.

به گفته محققان این افراد مواد غذایی سرشار از کالری، چربی های ترانس و قند بیشتری مصرف می نمایند تا با سرعت بیشتری گرسنگی خود را رفع نمایند. این افراد معمولاً از مشتری های دائم فست فود ها و قنادی ها هستند و همین مسئله در عملکرد انسولین اختلال ایجاد نموده و شرایط ذخیره چربی در بدن را تشدید می نماید.

اهمیت خوردن صبحانه برای بچه ها

به احتمال زیاد هر کدام از شما کودکی در منزل دارید که نسبت به خوردن صبحانه مقاومت می نماید. حال اگر این کودک در سنین رفتن به مدرسه باشد که چه بدتر! اما باید بدانید که ضروری است کودکتان را به خوردن صبحانه کامل تشویق کنید و از این کار خسته نشوید.

محققان ثابت نموده اند بچه های که روز خود را با صبحانه ای سالم و مغذی آغاز می نمایند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. به عقیده این محققان بچه های که صبحانه کامل می خورند انرژی بیشتری برای بازی دارند و قدرت تمرکز، یادگیری و حل مسائل آن ها بالاتر است. این بچه ها در انجام کار هایی که احتیاج به هماهنگی دست و چشم دارد نیز بهتر عمل می نمایند.

برای صبحانه چه بخوریم؟

حالا که به اهمیت خوردن صبحانه واقف شدیم نوبت به انتخاب مواد غذایی مناسب برای صبحانه می رسد.

نان که جزو جدایی ناپذیر سفره صبحانه است. حال اگر این نان از نوع سبوس دار و مغزدار باشد که چه بهتر. اما مورد بعدی تهیه مواد لبنی مناسب است. برای این منظور پنیر گزینه خوبی است چراکه سرشار از پروتئین است، ولی دقت داشته باشید که حتما از پنیر بی نمک یا کم نمک بهره ببرید. کره حیوانی و شیر محلی هم اگر در دسترستان بود از سفره صبحانه دریغ نکنید.

گرچه مصرف میوه و سبزی به تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد احتیاج بدن یاری می نمایند، اما در ایران برخلاف نقاط مدیترانه ای دنیا، متاسفانه به مصرف سبزیجات در وعده صبحانه اهمیت کمی داده می گردد. در صورتی که مصرف اقلامی مانند هویج و گوجه فرنگی می تواند به جذب بیشتر آهن در طول روز یاری کند. برترین میوه ها برای وعده صبحانه سیب و آب پرتقال هستند. این دو میوه به علت داشتن فیبر و ویتامین سی باعث جذب ویتامین های ضروری برای فعالیت روزانه می شوند. برای داشتن صبحانه کامل مصرف میوه و سبزی را از قلم نیاندازید.

با این حال مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه برای ما ایرانی ها رایج است. تخم مرغ یک منبع مقوی از پروتئین است که به افزایش انرژی شما در طول روز یاری می نماید. تخم مرغ را معمولا آب پز، نیمرو یا املت و یا به صورت عسلی مصرف می نمایند. بهتر است افرادی همانند بچه ها و سالمندان و بیماران که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از مصرف تخم مرغ عسلی پرهیز نمایند؛ زیرا در این حالت امکان بروز بیماری های میکروبی بیشتر می گردد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1018

به "این مواد غذایی را حتما در وعده صبحانه میل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مواد غذایی را حتما در وعده صبحانه میل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید