آنالیز حمله سایبری به زیرساخت ابری کشور

به گزارش مجله انجمن دعوت، بنیانگذار مجموعه ابرآروان، ارائه کننده زیرساخت ابری کشور گفت: حملات سایبری که مدتی قبل به زیرساخت های ابری کشور وارد شد، با همکاری دستگاه های حوزه سایبری کشور در حال آنالیز است.

آنالیز حمله سایبری به زیرساخت ابری کشور

اواخر اسفند سال گذشته اختلالاتی در زیرساخت ابری کشور به وجود آمد. اختلالاتی که سرمنشا آن شروع حملات گسترده و متفاوتی بود که آسیب هایی را به دیتاهای مشتریانی که در دیتاسنترها حضور داشتند وارد و کسب و کار آنان را با اختلال روبه رو کرد.

مجموعه ابرآروان که زیرساخت ابری کشور را ارائه می دهد به دلیل جلوگیری از پیش روی آسیب ها همه دسترسی مشتریان را قطع کرد.

این اتفاق تلخ باعث بروز مشکلاتی شد که عمده آن از دست رفتن اطلاعات بعضی از کسب وکارهایی بود که از این مجموعه خدمات می گرفتند. اما یک مساله دیگر نیز مطرح شد و آن اینکه مجموعه ابرآروان بازوی اجرایی کشور برای آماده سازی قطع اینترنت است.

پویا پیرحسینلو بنیان گذار این مجموعه امروز در نشست خبری در تشریح جزئیات این حمله گسترده، اضافه نمود: 26 اسفند ماه 99 زیرساخت رایانش ابری ما در یکی از دیتاسنترهایمان مورد حمله سایبری نهاده شد و طی آن به 16 درصد از مشتریان ابرآروان حمله شد.

وی بیان داشت: برای جبران خسارت های بخش زیرساخت، سه ماه حساب زیرساخت رایانش ابری را شارژ کردیم.

پیرحسینلو درباره میزان خسارتی که طی این حادثه وارد شد، گفت: برای برآورد میزان خسارت به زمان بیشتری احتیاج داریم، خسارتی که ما متحمل شدیم و اعتبار مشتریان را شارژ کردیم افزون بر 10 میلیارد تومان است اما از این که کسب وکارها در لایه تجارت خود چقدر ضرر کردند هنوز برآوردی نداریم.

وی درباره انگیزه ای که ممکن است منجر به حمله سایبری شده باشد، گفت: در این باره هیچ نظری نداریم، ما هیچ ایمیلی از گروه هکری دریافت نکردیم که نشان دهد این حملات از سوی چه گروهی اجرا شده است.

بنیانگذار ابرآروان ادامه داد: بیشتر این طور به نظر می رسد که حمله هکری برای از بین بردن برند ما اجرا شده است، در این زمینه با مراکزی مانند افتای ریاست جمهوری و مرکز ماهر در حال آنالیز این حمله هستیم تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

پیرحسینلو با تاکید بر این که ابرآروان اجازه نمی دهد از زیرساخت های آن در پروژه هایی که مربوط به محدودسازی باشد استفاده گردد، اضافه نمود: قراردادهایی که ما با مجموعه های دولتی منعقد می کنیم شفاف است.

وی درباره بندی که در قرارداد این مجموعه با سازمان فناوری منتشر و باعث شده کاربران فضای مجازی اتهاماتی را متوجه ابرآروان نمایند، اعلام کرد: همه مجموعه های داخل کشور بر اساس حکم دستگاه قضا مجبور هستند بعضی از امکانات را در دسترس دولت قرار بدهند، اما هیچ ابزار شنودی در دیتاسنترهای ما نصب نیست.

پیرحسینلو در پاسخ به اینکه آیا ابرآروان سرویسی ارائه می دهد که منجر به محدودسازی اینترنت گردد یا خیر، گفت: ما مصرف نماینده اینترنت هستیم و برای محدودسازی آن هیچ برنامه ای نداریم. ما خیلی شفاف و روشن پنج دیتاسنتر در پنج نقطه کشور را از سازمان فناوری اطلاعات اجاره و در آن سرمایه گذاری کردیم تا دیتاسنترهای سنتی به دیتاسنتر ابری تبدیل گردد.

وی بیان داشت: سازمان فناوری اطلاعات نیز در قرارداد با مجموعه های ابری، برای پروژه ابر ایران این حق را قائل شده تا زمانی که به ما دستور دهد ما باید دیتاسنتر داخل کشور را قطع کنیم.

بنیانگذار ابرآروان توضیح داد: ما نیز مانند هر کسب وکار دیگری موظف به اطاعت از قوانین جمهوری اسلامی هستیم.

وی یادآور شد: آروان یک شرکت بین المللی است و ما در دفتر آلمان نیز قوانین منطقه ای را رعایت می کنیم و هر دستور قضایی به ما ارائه گردد تبعیت خواهیم کرد.

پیرحسینلو گفت: ما در ایران ملزم به خرید اینترنت از شرکت زیرساخت هستیم و هیچ ارتباطی به محدودسازی اینترنت نداریم.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 397

به "آنالیز حمله سایبری به زیرساخت ابری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز حمله سایبری به زیرساخت ابری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید