برنامه تازه در حوزه اقتصادیات ستانی ؛ هر ایرانی صاحب کد اقتصادی می شود

به گزارش مجله انجمن دعوت، رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی کشور یکی از برنامه های آینده نظام اقتصادیاتی را ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی برشمرد و گفت: این اقدام باعث تحول جدی در حوزه اقتصادیات ستانی می شود.

برنامه تازه در حوزه اقتصادیات ستانی ؛ هر ایرانی صاحب کد اقتصادی می شود

به گزارش مجله انجمن دعوت به نقل از سازمان اقتصادیاتی ایران، داود منظور در نشستی که با حضور دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان دو مجموعه برگزار گشت، شرح داد: این اتفاق، جلوی بسکمک از مسائل حوزه های مختلف اقتصادی و فرار اقتصادیاتی مانند ثبت شرکت های صوری، فاکتور فروشی، سند سازی ها و... را مسدود می کند.

وی افزود: در چارچوب رویکرد تحول آفرینی، استفاده حداکثری از داده ها و سامانه ها برای انجام راهبردهای نظام اقتصادیاتی در دستور کار قرار گرفته و ضمن تشکیل کارگروه حکمرانی داده ها و استفاده از نظرات اندیشمندان و خبرگان داخل و خارج از سازمان، تلاش شده تا نقشه راه استفاده از داده ها برای شناسایی و مقابله بهتر با فرار اقتصادیاتی میسر شود.

منظور مبارزه با فرار اقتصادیاتی را از اولویت های اصلی سازمان امور اقتصادیاتی اعلام کرد و گفت: یکی از مسائل در این زمینه، ضعف اطلاعات و به عبارتی کثیف بودن داده ها به معنای ناقص بودن، اشتباه یا به موقع ارسال نشدن اطلاعات است که در این راستا، در پی طراحی وب سرویس هایی هستیم که بتواند اطلاعات بروز و سالم را از سازمان ها و مراکز دارای اطلاعات اقتصادی دریافت کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بر اساس ریل گذاری نو، برخی از رویه های گذشته تغییر کرده افزود: برنامه های نوی در حال تدوین و تبیین است و باید به گونه ای عمل شود که اولاً زمینه شناسایی فعالان اقتصادی که تا به امروز مودی نبوده اند، فراهم شود. ثانیاً، کتمان درآمدها برای هیچ فعال اقتصادی میسر نباشد تا گام های اساسی در حوزه تحول نظام اقتصادیاتی مبتنی بر اطلاعات دقیق اقتصادی و ایجاد پروفایل اقتصادی فعالان بر مبنای هویت اقتصادی به منظور شفاف سازی اطلاعات اقتصادی و امکان رصد و بررسی و ثبت تعاملات اقتصادی برداشته شود.

رئیس کل سازمان امور اقتصادیاتی کشور در ادامه به اجرای قانون خاتمهه های فروشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: تحقق قانون خاتمهه های فروشگاهی و سامانه مودیان، نه تنها موجب رشد چشمگیر وصولی اقتصادیات بر ارزش افزوده و شفاف سازی این امر می شود، بلکه گام بزرگی در جهت رفع چالش های اقتصادیاتی و مبارزه با فرار اقتصادیاتی است.

منظور در ادامه، اقتصادیات را داروی درمان اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: تحولات نظام اقتصادیاتی می تواند هدف گذاری کلان رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی را محقق ساخته و با تأمین هزینه های دولت، درآمدهای نفتی صرف عمران بیشتر و آبادانی و تقویت زیرساخت های کشور شود.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، ضمن تقدیر از اقدامات بسیار مؤثر سازمان امور اقتصادیاتی در دوره حدود یک سال گذشته، از اعلام آمادگی کامل این مرکز برای کمک به استمرار و توسعه تحولات نظام اقتصادیاتی خبر داد و گفت: کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باروحیه جهادی و عدالت خواهی آمادگی کامل برای همکاری کامل جهت تحقق اهداف و برنامه های ارزشمند سازمان امور اقتصادیاتی در حوزه های تقنینی و حوزه های نظارتی دارند.

در خاتمه این نشست، مقرر شد با تشکیل کارگروه مشترک و تبادل همکاری های دوجانبه و امضای تفاهم نامه مربوطه، گزارش ها و طرح های پژوهشی مشترک انجام شود و از طریق مرکز پژوهش ها در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع و مراکز ذی ربط قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 941

به "برنامه تازه در حوزه اقتصادیات ستانی ؛ هر ایرانی صاحب کد اقتصادی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه تازه در حوزه اقتصادیات ستانی ؛ هر ایرانی صاحب کد اقتصادی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید