برنامه های آموزشی مهندسی شیمی هر 5 سال بازنگری گردد

به گزارش مجله انجمن دعوت، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران توضیح داد: به عقیده من ضروری است هر پنج سال برنامه های آموزشی مورد بازنگری قرار گیرد. این بازنگری باید با موضوع دیدگاه های انجمن و مشارکت تمام دانشکده ها و بعلاوه انجمن های شیمی باشد.

برنامه های آموزشی مهندسی شیمی هر 5 سال بازنگری گردد

وحید تقی خانی روز گذشته، 20 آبان ماه، در مراسم اختتامیه هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گشت، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد همواره مشارکت و همکاری خوبی با انجمن شیمی ایران داشته و دارد. انجمن مهندسی شیمی ایران از انجمن های پرسابقه در حوزه حقوق فنی و مهندسی بوده و حدود 30 سال از تاسیس آن می گذرد. گرید این انجمن A و A پلاس است که از این جهت جزو معدود انجمن هایی است که از این گرید برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: انجمن شیمی ایران برای سه سال آینده در سه محور توسعه عضویت، توانمندسازی اعضا و ارائه خدمات فراگیر حرکت خواهد نمود. شعب انجمن نقش بسیار مهمی در دستیابی به این اهداف دارد.

وی توضیح داد: یکی از برنامه های انجمن شیمی ایران ارائه آموزش های مهارت محور است که حلقه تکمیلی چرخه آموزش مهندسی شیمی است.

تقی خانی اضافه نمود: فعال سازی کمیته های دانشجویی و رونق بخشی به فعالیت های دانشجویان از دیگر برنامه های انجمن است. انجمن مهندسی شیمی ایران به عنوان یک تشکل مادر یکی از انجمن های فعال به شمار می آید.

دانشگاهیان تنور مهندسی شیمی را همواره گرم نگه دارند

وی توضیح داد: باید توجه داشت هر چه به آن لفظ صنعت اطلاق گردد، از مخاطبان مهندسی شیمی است. از این منظر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی، صنایع غذایی و داروسازی با مهندسی شیمی ارتباط دارد. حتی در حوزه میان رشته ای رشته مهندسی شیمی جایگاه خاصی دارد. انجمن شیمی ایران نیز نقش مهمی در زمینه پررنگ کردن نقش رشته مهندس شیمی ایفا می نماید. با این حال لازم است اساتید و دانشجویان تنور مهندسی شیمی را همواره گرم نگه دارند. بعلاوه منطقه شرق و دانشگاه فردوسی مشهد ظرفیت خاص و بی نظیری دارد که می تواند به توانمندسازی اعضای انجمن یاری کند.

مهدی پورافشاری چنار، دبیر اجرایی کنگره ملی مهندسی شیمی ایران، در ادامه این مراسم اظهار کرد: با برگزاری هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران به صورت حضوری و در مقیاس کوچک تر کوشش شد شور، نشاط و انگیزه را به پژوهشگران و دانشجویان بازگردانیم. در این راستا کوشش شد ارائه مقالات در این کنگره به برترین نحو ممکن برگزار گردد.

وی ابراز امیدواری کرد کلاس های حضوری دانشگاه هر چه زودتر برگزار گردد چرا که این موضوع خواسته دانشجویان نیز هست و موجب افزایش انگیزه آنان خواهد شد.

احمدرضا بهرامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد، هم در بخش دیگری از این کنگره اظهار کرد: درباره دیدگاه دانشگاه فردوسی مشهد درباره توسعه علم و فناوری اظهار کرد: براساس پژوهش ها معین شده مللی که صرفا به علم اهمیت می دهند، علی رغم کسب مرجعیت علمی نهایتا دچار بن بست می شوند. در حقیقت کسانی که تنها دل به تکنولوژی می بندند، جهت خود را گم خواهند کرد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر همواره این اختلاف نظر بوده که میان بهره مندی از دانش و مقاله و احتیاجهای جامعه، کدامیک اهمیت بیشتری دارد. با این حال به اعتقاد من اگر کسی بتواند یک استراتژی خوب برای بهره مندی از هر 2 جهت اتخاذ کند و به صورت اکوسیستمی عمل کند، پیروز خواهد بود.

بهرامی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد 800 دانشمند در اختیار دارد و از ظرفیت علمی آنان بهره مند است، گفت: باید توجه داشت هر کدام از دانشمندان و صاحبان مهارت برای پیشبرد ایده های خود راه چاره جداگانه ای را باید برگزینند. به عنوان نمونه از دانشمندی مانند مرحوم مریم میرزاخانی نباید انتظار راه اندازی یک کارخانه را داشت. در چنین شرایطی احتیاج اصلی ما تعریف و طراحی یک سیستم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد مطرح نمود: پژوهشکده ها و دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد از دیرباز فعال بوده و فراوری مقاله می نموده است. در کنار این دانشگاه یک آزمایشگاه پیشرفته در سطح کشورهای پیشرفته تحت عنوان آزمایشگاه علوم و فنون پیشران طراحی نموده که سرمایه گذاری بسیار ویژه ای است.

بهرامی اضافه نمود: بعلاوه دانشگاه در حوزه حمایت از پژوهش های علمی حدود 2 میلیارد تومان اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 709

به "برنامه های آموزشی مهندسی شیمی هر 5 سال بازنگری گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "برنامه های آموزشی مهندسی شیمی هر 5 سال بازنگری گردد" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های آموزشی مهندسی شیمی هر 5 سال بازنگری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید