توربین های گازی با پره های داغ ایران ساخت به حرکت درآمد خبرنگاران

به گزارش مجله انجمن دعوت، قطعات داغ و دوار توربین ها نقشی حیاتی در صنایع نیروگاهی ایفا می نمایند که ساخت آن ها نیازمند توانمندی و دانش فنی بالا است.

توربین های گازی با پره های داغ ایران ساخت به حرکت درآمد خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری مجله انجمن دعوت به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پره های داغ ثابت و متحرک توربین های گازی جزو قطعات حساس و راهبردی این تجهیزات به شمار می آیند که طراحی و فراوریشان احتیاجمند دانش فنی و توانمندی فناورانه بالا است. مسائل ناشی از تحریم ها و نوسان های ارزی، صنایع نیروگاهی را برای واردات این قطعات مهم و حساس، با مسائلی جدی روبرو کرد. اما فناوران یک شرکت دانش بنیان دست به کار شدند و این قطعات را در داخل کشور بومی سازی کردند.

فعالان فناور شرکت دانش بنیان ریخته گری دقیق پارس، با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و دانش فنی در حوزه ریخته گری پیشرفته و ساخت قطعات حساس توربین توانستند، ساخت پره های داغ ثابت و متحرک توربین های گازی 25 مگاواتی را با موفقیت انجام دهند.

بی احتیاجی از واردات

محمد شهابی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان از بومی سازی فناوری و فراوری قطعات و تجهیزات نیروگاهی گفت و ادامه داد: با استفاده از نیروی انسانی کارشناس و متخصصان با تجربه توانمندی دانشگاهی، توانستیم پره های ثابت و متحرک توربین های 25 مگاواتی گازی یک شرکت اروپایی را که به طور کامل وارداتی بود در داخل کشور فراوری کنیم و مسائلی از تحریم ها بومی سازی شد.

این فعال فناور، توانمندی در ریخته گری قطعات حساس توربین های گازی را یکی از توانمندی های ریخته گری دقیق پارس دانست و گفت: پره ها جزو بخش های مهم توربین های گازی به شمار می فرایند و حرکت این توربین ها به ادامه فعالیت صنایع، مصرف نمایندگان خانگی و تمامی بخش هایی که با حوزه گاز در ارتباط هستند، می انجامد؛ بنابراین کار بومی سازی بخش پره های داغ در شرکت ریخته گری دقیق پارس، که جزو مجموعه های دانش بنیان هلدینگ توربو کمپرسور نفت واقع شده است، با موفقیت انجام شد.

برطرف احتیاج صنایع نیروگاهی با تجهیزات ایران ساخت

شهابی با بیان این که توربین های گازی، بخش قابل توجهی از احتیاج کشور را تامین می نمایند، ادامه داد: بالغ بر 60 درصد صنایع و بخش خانگی به حرکت این توربین ها وابسته است و خوشبختانه این تجهیز را که این قطعه جزو انحصاری ترین قطعات شرکت مبدأ بود تامین کردیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ریخته گری دقیق پارس به بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و دانش آموخته در راستا فراوری اشاره نمود و اضافه کرد: حدود 130 نفر دانش آموخته در حوزه های گوناگون متخصص هستند در این شرکت دانش بنیان فعالیت دارند.

شهابی، با اشاره به جلوگیری از خروج ارز به واسطه تامین داخلی زنجیره اقلام توربین های گازی در داخل کشور اضافه کرد: اگر فراوری 10 قطعه از این پره ها در یک سال صورت بگیرد، به طور میانگین 7 میلیون یورو صرفه جویی ارزی را شاهد خواهیم بود؛ ضمن آن که تعداد قابل توجهی شغل غیر مستیم ایجاد شده و رونق صنایع وابسته داخلی را به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 388

به "توربین های گازی با پره های داغ ایران ساخت به حرکت درآمد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توربین های گازی با پره های داغ ایران ساخت به حرکت درآمد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید