خبرنگاران ماجرای درگیری در کهمان سلسله چه بود؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، خرم آباد - خبرنگاران - مرحله دوم آزادسازی اراضی ملی منطقه گردشگری کهمان شهرستان سلسله در استان لرستان روز چهارشنبه به دلیل درگیری بعضی سودجویان با ماموران نیروی انتظامی دچار حاشیه و تصاویری از این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد.

خبرنگاران ماجرای درگیری در کهمان سلسله چه بود؟

آنگونه که منابع محلی می گویند زمانی که ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضا و سایر مسوولان برای اجرای مرحله دوم برطرف تصرفات به منطقه مراجعه می کنند با واکنش دفاعی اهالی کهمان که خود را به انواع سلاح سرد و گرم تجهیز نموده بودند روبرو می شوند.

ابتدا مسوولان محلی و ماموران انتظامی سعی می کنند تا اهالی منطقه را برای اجرای حکم برطرف تصرف راضی کنند ولی گفت و گو ها به نتیجه نمی رسد و درگیری بین اهالی با نیروهای انتظامی اتفاق افتاده و در نهایت سبب زخمی شدن تعدادی از ماموران انتظامی و اهالی می گردد.

کهمان کجاست

شهرستان سلسله یکی از شهرهای کوچک و خوش آب و هوای لرستان است که به واسطه هوای خنک تابستانی و طبیعت بکر و بی نظیرش، هرساله علاقمندان بسیاری از اقصی نقاط کشور به این شهر کوچک سفر می کنند.

مناطق نمونه گردشگری کهمان ، سراب زز، سراب هنام ، بستام و رودخانه و منطقه گردشگری کاکارضا از مهمترین جاذبه های گردشگری سلسله هستند که بیشترین بازدیدکنندگان و گردشگران را به خود اختصاص می دهند و در این میان منطقه نمونه گردشگری کهمان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و خاصی همچون جوش و خروش سرابها، چشمه ها و رودخانه جاری و خنک، درختان گردوی سر به فلک کشیده و طبیعت بکر و بی نظیر، نسبت به سایر مناطق بازدیدکنندگان بیشتری داشته است.

در سال های اخیر به دلیل تصرفات گسترده به حریم و بستر روخانه، کاشت درختان گردو در اراضی ملی بدون کسب مجوز از منابع طبیعی و قطع درختان ارزشمند بلوط توسط سودجویان، این منطقه گردشگری بیشترین آسیب را دیده است.

از طرفی حصار کشی و فنس کشی های انجام شده توسط مالکان باغ ها در این منطقه نمونه گردشگری باعث شده تا گردشگرانی که قصد بازدید از این منطقه را دارند با مشکل روبرو شوند.

گرچه در سالهای گذشته اقداماتی در مورد برطرف تصرف از اراضی ملی منطقه کهمان شده است ولی بدلیل عدم نظارت کافی این اراضی دوباره از طرف افراد محلی و بعضی سودجویان به تصرف در آمده است.

برطرف تصرفات تا کوتاه کردن دست زمین خواران ادامه خواهد داشت

به گزارش مجله انجمن دعوت فرماندار سلسله چهارشنبه شب در مورد حوادث اتفاق افتاده در منطقه نمونه گردشگری کهمان گفت: قبل از اجرای حکم در منطقه کهمان، جلساتی با حضور مسوولان قضایی، نیروی انتظامی و ریش سفیدان منطقه در مسجد روستا برگزار و عواید حاصل از این آزادسازی ها برای مردم تشریح شد.

مرتضی مهدوی کیا ادامه داد: در نهایت مردم روستا به مشارکت خودجوش ترغیب شدند و این اقدام با استقبال بسیاری از اهالی فهیم این منطقه روبرو شد و در یک عملیات، 6 هکتار از اراضی تصرف شده آزادسازی گشت.

فرماندار سلسله توضیح داد: در اجرای مرحله دوم آزادسازی کهمان، عده ای از افراد سودجو با هدف امنیتی کردن فضا و ماهی دریافت از آب گل آلود، اقدام به مقابله با نیروهای انتظامی کردند.

وی با بیان اینکه در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر برطرف تصرف اراضی و منابع ملی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار شورای تامین شهرستان قرار گرفته بود، گفت: در مرحله اول اجرای طرح، 14 هکتار از اراضی و حرائم تصرف شده از مناطق هنام و زز با موفقیت آزادسازی و برطرف شد که با استقبال عمومی مردم نیز روبرو گشت.

فرماندار سلسله درخصوص اجرای مرحله دوم آزادسازی ها ادامه داد: مطالبات عمومی مردم، شرایط ویژه حاکم بر منطقه کهمان و کوتاهی هایی که سالیان گذشته در اجرای قانون اتفاق افتاده و منجر به ایجاد حق هایی برای بعضی اهالی شده، شرایط را قدری متفاوت نموده بود.

مهدوی کیا تاکید نمود: حساب این افراد از بقیه اهالی دره تنگ کهمان جدا است و برطرف تصرفات تا احقاق حقوق عامه مردم و کوتاه کردن دست زمین خواران و کوه خواران ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهرستان با برخورد فیزیکی در برطرف تصرفات مخالف است گفت: در حال حاضر با حضور ماموران نیروی انتظامی، امنیت در منطقه برقرار و اوضاع تحت کنترل است.

مهدوی کیا اظهار داشت: اعضای شورای تامین شهرستان با تمام توان از ماموران انتظامی که همیشه حافظ جان، مال و ناموس مردم هستند، دفاع خواهند کرد و اجازه نمی دهیم که مورد بی احترامی بعضی هنجارشکنان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه همه باید در برابر قانون و اجرای عدالت تمکین کنیم، اضافه کرد: از مردم منطقه کهمان انتظار می رود همانگونه که در مرحله اول اجرای طرح همکاری خوبی با شورای تامین شهرستان داشتند، در این مرحله نیز به قانون تمکین کنند و بدانند که بی تردید عواید حاصل از این آزادسازی ها منجر به رونق و توسعه صنعت گردشگری شهرستان و شکوفایی اقتصاد اهالی منطقه خواهد شد.

بعضی افراد با نفوذ در تصرف اراضی ملی نقش دارند

دادستان عمومی و انقلاب سلسله نیز گفت: آنالیز جزییات پرونده های زمین خواری و کوه خواری در منطقه گردشگری کهمان نشان می دهد بعضی افراد با نفوذ در این تصرفات نقش دارند.

یونس آزادپور در جمع مجله انجمن دعوت گفت: در آنالیز های به عمل آمده معین شد که در پرونده کهمان، سه قطعه زمین غیرمجاز متعلق به یکی از مدیرانی است که خود متولی حفاظت و حراست از منابع طبیعی و ملی است.

وی اضافه کرد: در این میان هستند افرادی که در صندلی های حقوقی مختلف فعالیت دارند و به اصطلاح از ذی نفوذان منطقه هستند و در ماجرای درگیری در کهمان نیز نقش داشتند.

وی ادامه داد: در سراب کهمان 38 هکتار منابع طبیعی و ملی تعریف شده که از این میزان، برای پنج هکتار توجیهات قانونی وجود دارد و 33 هکتار آن، به صورت غیرقانونی در تصرف اهالی منطقه، بعضی مدیران و بعضی افراد ذی نفوذ است.

دادستان سلسله، توضیح داد: در جهت مبارزه با فساد و برطرف تصرفات غیرقانونی، مردم سلسله همکاری خوبی داشته و دارند اما، متاسفانه بعضی که از صندلی حقوقی نیز برخوردارند، عامل اصلی بروز تخلفات هستند که دستگاه قضایی، با قاطعیت با آنها برخورد خواهد نمود.

منطقه گردشگری کهمان سلسله به دلیل رودخانه خنکی به همین نام، درختان گردو، مزارع پرورش ماهی و آب و هوای بسیار متبوع هر ساله مورد استقبال حجم بالایی از گردشگران است که به گفته مسوولان در سال های اخیر ساخت و ساز غیرقانونی در این منطقه افزایش یافته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 436

به "خبرنگاران ماجرای درگیری در کهمان سلسله چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ماجرای درگیری در کهمان سلسله چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید