دیوار کوتاه سیمانی ها در قطع گاز، توزیع مازوت کافی نیست

به گزارش مجله انجمن دعوت، خبرنگاران/کرمانشاه عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به قطع گاز عمده صنایع سیمان کشور از حدود 9 روز قبل، گفت: مازوتی که اکنون در اختیار صنایع سیمان قرار می گیرد به مقدار احتیاج آنها برای فراوری نیست.

دیوار کوتاه سیمانی ها در قطع گاز، توزیع مازوت کافی نیست

شهریار گراوندی در گفت و گو با مجله انجمن دعوت، از قطع گاز عمده صنایع سیمان کشور از حدود 9 روز قبل اطلاع داد و اضافه نمود: بجز تعداد محدودی از کارخانجات که در حاشیه شهر قرار دارند، گاز سایر صنایع سیمان کشور قطع شده است.

وی ادامه داد: این قطعی گاز با هدف پایداری گاز بخش خانگی اجرا شده و گاز صنایع پر مصرفی مانند سیمانی ها، فولادی ها و پتروشیمی ها قطع شده است.

مدیرعامل سیمان سامان غرب این رویه قطع گاز صنایع برای حفظ گاز بخش خانگی را اشتباه دانست و گفت: به جای آنکه به صنایع کشور فشار وارد گردد، بهتر است الگوی مصرف بخش خانگی و تجاری اصلاح گردد.

به گفته گراوندی، گاز صنایع بزرگ از جمله سیمانی ها در شرایطی قطع شده که تعرفه گاز مصرفی صنعت سیمان نیز از ابتدای سال جاری حدود چهار برابر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به ناچاری صنایع سیمان برای استفاده از سوخت جایگزین مازوت به جای گاز در چنین شرایطی، تاکید نمود: بر خلاف آنچه که گفته می گردد، مازوت هم به راحتی در دسترس ما نیست.

گراوندی اضافه نمود: در کرمانشاه برای یک هفته اول مازوت توزیع نشد و از چند روز قبل تامین مازوت صنایع سیمان شروع شده است.

وی علت این امر را اولویت قرار دادن نیروگاه ها برای تامین مازوت گفت و یادآور شد: در روزهایی که مازوت به ما ندادند از ذخیره مازوت قبلی که در اختیار داشتیم استفاده کردیم و این ذخیره نیز حداکثر برای دو هفته جوابگو است.

مدیرعامل سیمان سامان غرب توزیع مازوتی که اکنون انجام می گردد را نیز کمتر از احتیاج صنایع سیمان برشمرد و گفت: متاسفانه در زمینه توزیع مازوت بین آنچه که گفته می گردد با آنچه که عملا صورت می گیرد تفاوت زیادی وجود دارد.

گراوندی از پیامدهای استفاده از مازوت در صنایع سیمان هم یاد کرد و با انتقاد از کیفیت نامناسب مازوت و اندازه سولفات بالای موجود در آن، اضافه نمود: این کیفیت پایین هم باعث آلودگی هوا می گردد و هم در کوره ها و پیش گرمکن خط فراوری ایجاد مشکل و گرفتگی می نماید.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه بعضی از کارخانجات سیمان امکان اینکه اوورهال خود را در این ایام انجام دهند را ندارند، یادآور شد: بعضی واحدها در فصل تابستان که قطع برق داشتیم اوورهال انجام دادند و اکنون دیگر زمان اوورهال آنها نیست.

وی درباره احتمال قطعی برق با توجه به ایجاد محدودیت مصرف مازوت در نیروگاه های برق نیز ابراز نگرانی و اظهار کرد: اگر برق صنایع سیمان هم قطع گردد مجبور به توقف فراوری خواهیم بود.

گراوندی درباره احتمال افزایش قیمت سیمان با توجه به قطع گاز صنایع سیمان و کاهش فراوری نیز گفت: اکنون که در فصل سرما قرار داریم تقاضا برای سیمان کم است و از همین رو بعید است دچار افزایش قیمت شویم.

وی از فعالیت 71 خط فراوری سیمان در سراسر کشور با ظرفیت 85 میلیون تن هم یاد کرد که در شرایطی که تقاضا باشد تا 80 میلیون تن در سال فراوری دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 735

به "دیوار کوتاه سیمانی ها در قطع گاز، توزیع مازوت کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار کوتاه سیمانی ها در قطع گاز، توزیع مازوت کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید