ساخت حسگر های زیستی توسعه پیدا کرد

به گزارش مجله انجمن دعوت، ساخت حسگر های زیستی با چاپ باکتریایی روی بستر های مختلف با استفاده از چاپگر لیزری ممکن شد.

ساخت حسگر های زیستی توسعه پیدا کرد

به گزارش گروه دانشگاه مجله انجمن دعوت، به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در پژوهشی که به وسیله محققان دانشگاه اصفهان و امیرکبیر صورت گرفته است، برای اولین بار از یک چاپگر لیزری تجاری برای چاپ باکتری در لایه های مختلف به عنوان حامل باکتری با هدف بهره گیری در حسگر های زیستی، استفاده شد.

به این منظور، اسپور های باکتری های باسیلوس استئروترموفیلوس و باسیلوس آتروفائوس با تونرچاپگر مخلوط شده و به عنوان یک پودر زیستی در چاپگر لیزری معمولی برای چاپ روی یک فیلم پلی پروپیلن یا روی کاغذ کپی، کاغذ انتقال و کاغذ فیلتر استفاده شده است.

در این آزمایش، اثرات مواد بستر، چگالی چاپ، الگوی چاپ و شدت رنگ بر اندازه باکتری های بازیابی شده، مورد مطالعه و آنالیز نهاده شد.

بعلاوه نمونه آماده شده بر روی کاغذ فیلتر حاوی اندازه باکتری بازیابی شده بیشتری بود که این امر، نشان دهنده مناسب بودن این بستر برای چاپ باکتری است.

با این حال، چگالی و الگوی چاپ نیز بر تعداد باکتری ها برای دو سویه مورد آزمایش تاثیرگذار است. بر اساس نتایج به دست آمده، این طور به نظر می رسد که چاپگر های لیزری می توانند به طور موثری برای انتقال باکتری ها به بستر های کاغذی مورد استفاده قرار بگیرند و در ساخت حسگر های زیستی به کار گرفته شوند.

به علت اهمیت های فراوان چاپ گر های زیستی و کاربرد های متنوع آن، ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از طرح های نوآورانه و خلاقانه این حوزه، حمایت می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 879

به "ساخت حسگر های زیستی توسعه پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت حسگر های زیستی توسعه پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید