مراقبت های تغذیه ای در سرطان کولون و پولیپ ها

به گزارش مجله انجمن دعوت، در آمریکا سرطان روده بزرگ (کولون) پس از سرطان ریه، دومین سرطان شایع در بزرگسالان و بعلاوه دومین دلیل اصلی مرگ در بین انواع سرطان است. تعداد موارد تازه سرطان کولورکتال (روده بزرگ و بخش راست روده که به مخرج متصل است) در آمریکایی ها در سال 2002 به وسیله انجمن سرطان آمریکا حدود 148000 مورد برآورده شده است. در کل جهان،

مراقبت های تغذیه ای در سرطان کولون و پولیپ ها

مراقبت های تغذیه ای در سرطان کولون و پولیپ ها

در آمریکا سرطان روده بزرگ (کولون) پس از سرطان ریه، دومین سرطان شایع در بزرگسالان و بعلاوه دومین علت اصلی مرگ در بین انواع سرطان است. تعداد موارد نو سرطان کولورکتال (روده بزرگ و بخش راست روده که به مخرج متصل است) در آمریکایی ها در سال 2002 به وسیله انجمن سرطان آمریکا حدود 148000 مورد برآورده شده است. در کل جهان، سرطان کولون سومین نوع سرطان های بدخیم و دومین عامل مرگ ناشی از سرطان است .

سرطان کولون در مردان بیش از زنان رخ می دهد، به گونه ای که این مقدار در آمریکا 52 و 38 مورد در صدهزار مرد و زن گزارش شده است. بیشترین مقدار در سفید پوست های اروپای شرقی دیده شده است؛ نسبت ابتلا در آمریکا و آسیا پایین تر از اروپا بوده، اما به علت مهاجرت و غربی شدن در حال افزایش است .

فاکتورهایی که خطر سرطان کولورکتال را افزایش می دهند، عبارتند از سابقه خانوادگی، ابتلا به بیماری های التهابی روده (IBD) اعم از کولیت اولسراتیو (التهاب و زخم روده بزرگ) و یا بیماری کرون (التهاب، زخم، آبسه، فیستول، فیبروز، ضخیم شدن زیر مخاطی و تنگ شدن بخش هایی از روده کوچک)، پولیپوز فامیلی، پولیپ های آدنوماتوز و چند ترکیب موجود در رژیم غذایی. به این ترتیب پولیپ ها (حجیم و تنگ شدن بخش هایی از روده که منجر به کاهش عبور مواد از آن نقطه می گردد)، پیش ساز سرطان کولون هستند. عوامل خطر رژیم غذایی شامل افزایش دریافت گوشت (به ویژه گوشت قرمز)، چربی و بعلاوه دریافت ناکافی چندین ریز مغذی می باشند. عوامل تغذیه ای محافظت نماینده در قبال سرطان کولون عبارتند از دریافت میوه ها و سبزی ها (که حاوی انواع فیتو کمیکال ها و کاروتنوئیدها هستند)، غلات دارای فیبر بالا، اسیدهای چرب امگا-3 (موجود در غذاهای دریایی، روغن کانولا یا تخم کتان و تا حدودی در مغز دانه ها)، حفظ وزن در حد قابل قبول، دریافت ویتامین هایی از قبیل D، E و فولات و بعلاوه دریافت مواد معدنی شامل کلسیم، روی و سلنیوم .

نقش چربی رژیم غذایی در سرطان زایی کولون هنوز به طور کامل روشن نشده است؛ در واقع، چربی های رژیم غذایی ممکن است اثرات متفاوتی داشته باشند. گوشت های قرمز مثل گوشت گاو و گوسفند (به ویژه هنگامی که با چربی مصرف می شوند)، احتمالا بیشتر از انواع دیگر گوشت در سرطان زایی نقش دارند. ماکیان، ماهی و لبنیات کم چربی نقش کمتری در سرطان زایی دارند. روش های آماده سازی غذا هم ممکن است توان سرطان زایی گوشت ها و غذاهای چرب را تحت تأثیر قرار دهند. به اسم مثال ماندگی برخی غذاها و بعلاوه سرخ کردن در حرارت بالا و مدت طولانی می تواند احتمال سرطانزا شدن غذاها را افزایش دهد .

استفاده از پربیوتیک ها و پروبیوتیک ها موجب تغییر میکروفلورای کولون، افزایش گلوتاتیون ترانسفراز ، افزایش حجم بوتیرات مدفوع، کاهش ترکیبات سمی و ژنوتوکسیک، و در مدل های حیوانی، موجب کاهش پیشرفت برخی آسیب های پیش سرطانی می گردد .

به نظر می رسد که مصرف آسپرین و عوامل ضد التهابی غیر استروئیدی و ورزش از ابتلا به سرطان کولون ممانعت می نمایند .

درمان پزشکی

بیماران مبتلا به پولیپ ها یا سرطان کولورکتال ممکن است به مداوا به صورت های مختلف از جمله مصرف داروها، رادیوتراپی، شیمی درمانی، جراحی کولون و حمایت تغذیه ای وریدی احتیاج داشته باشند.

درمان تغذیه ای

بیشتر مردم در جوامع غربی و از جمله آمریکایی ها بسیار کمتر از مقادیر توصیه شده از میوها، سبزیجات، حبوبات، دانه های کامل و محصولات لبنی مصرف می نمایند، بنابراین برترین توصیه برای بسیاری از بیماران (و بعلاوه برای افراد سالمی که تمایل ندارند به سرطان مبتلا شوند !) بهبود رژیم (بر اساس توصیه های انجمن سرطان آمریکا یا هدایت های تغذیه ای) است . این توصیه ها، مصرف مقادیر کافی نان و غلات با دانه کامل، غذاهای حاوی کلسیم ، میوها و سبزی ها، دریافت کافی ریز مغذی ها و مقادیر معقول اسیدهای چرب امگا-3 همراه با ورزش کافی را مورد تشویق قرار می دهند. آن ها که از سرطان جان سالم به در برده اند هم باید تشویق شوند که از همین راهنماهای تغذیه و ورزش پیروی نمایند .

منبع: جهانی تغذیه 97

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 628

به "مراقبت های تغذیه ای در سرطان کولون و پولیپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های تغذیه ای در سرطان کولون و پولیپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید