چای: نوشیدنی سنتی ایرانی

به گزارش مجله انجمن دعوت، چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری (چای سیاه)، تخمیر نشده (چای سبز) و نیمه تخمیری (چای اولونگ) تقسیم کرد. در ایران دو نمونه چای سبز و چای سیاه وجود دارد.

چای: نوشیدنی سنتی ایرانی

چای: نوشیدنی سنتی ایرانی

انواع چای:

چای را می توان به سه گروه عمده تخمیری (چای سیاه)، تخمیر نشده (چای سبز) و نیمه تخمیری (چای اولونگ) تقسیم کرد. در ایران دو نمونه چای سبز و چای سیاه وجود دارد.

چای سیاه یا معمولی:

در صورتی که برگ تازه چای مورد عملیات تخمیر قرار گیرد، تغییراتی در رنگ، بو، مزه، مواد و اثرات آن نسبت به چای سبز ایجاد می گردد.

چای سبز:

در صورتی که برگ تازه چای را به سرعت خشک نمایند. چای سبز به دست می آید. در این شرایط اجازه تخمیر به چای داده نمی گردد. مهمترین خواص چای سبز عبارت است از:

* ضد پوسیدگی دندان به فلوراید بالا

* ضد سرطان معده و پوست

* ضد خارش و التهاب حاصل از گزش حشرات

* تحریک سیستم ایمنی بدن

خواص چای سبز:

تا به امروز 51 اثر مختلف از چای گزارش شده که مهمترین این خواص عبارتند از: ضد درد، ضد آمیب، ضد آرتریت، ضد تصلب شراین، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون، ضد التهاب، ضد جهش ژنی، ضد نیتروز آمین، ضد اکسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب، محرک سیستم عصبی مرکزی، ادرارآور، محافظ کبد، پایین آورنده فشارخون، محرک قدرت بدن، کاهش دهنده چربی خون، کاهش دهنده تری گلیسریدها، کاهش دهنده بیماری های عروقی و محرک مجاری تنفسی. بعلاوه چای سبز دارای ویتامین های متعددی از گروه B شامل ویتامین B1 و B2، اسید فولیک پانتوتنیک و هم مقدار قابل ملاحظه ای ویتامینP (نیاسین) می باشد. برگ سبز چای از نظر ویتامین C غنی است. خواص مذکور در بین انواع چای مشترک بوده و بسته به درصد مواد موجود در آنها ممکن است در قدرت اثرشان تفاوت وجود داشته باشد. در مناطقی که مقدار فلوئور در مواد غذایی نایاب است، می توان کمبود آن را با خوردن چای جبران کرد. چای سیاه حاوی مقداری کافئین می باشد اما چای سبز فاقد آن است. بنابراین چای سبز آرام بخش تر است. معین شده است که از نظر مقدار تاثیر آنتی اکسیدان(خاصیت ضد سرطان) دو فنجان چای سبز با 20 لیوان آب سیب یا 4 لیوان آب پرتغال برابری می نماید.

منبع:کوچه ما شماره 7.

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 630

به "چای: نوشیدنی سنتی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای: نوشیدنی سنتی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید