واکنش کارشناسان عراقی به اولویت های دولت بایدن در کشورشان

به گزارش مجله انجمن دعوت، پس از آنکه سفیر آمریکا در عراق اولویت های دولت جدید این کشور در عراق را اعلام نمود، برخی کارشناسان آن را نشان دهنده تغییری در رویکرد این کشور نسبت به عراق دانسته و برخی نیز بر این باورند موانع بزرگی در راه تحقق آن ها وجود دارند.

واکنش کارشناسان عراقی به اولویت های دولت بایدن در کشورشان

به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، پس از اعلام چهار اولویت اصلی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره منافع این کشور در عراق، برخی کارشناسان عراقی این سخنان را نشان دهنده ایجاد تغییری اساسی در رویکرد مسئولان واشنگتن نسبت به عراق دانستند.

از جمله خضر عبدالرحمان، یکی از پژوهشگران عراقی در گفت وگو با اسکای نیوز اظهار کرد: دولت جدید آمریکا با اظهارات سفیرش قصد دارد این پیام را انتقال دهد که رویکردش نسبت به عراق از مسئله مبارزه با تروریسم و همکاری های امنیتی سابق میان بغداد و واشنگتن فراتر است و این کشور می خواهد در موضوعات روز مردم عراق از جمله مبارزه با ویروس کرونا و فساد موجود در نهادهای این کشور مشارکت داشته باشد.

عبدالرحمان در ادامه گفت: همچنین تغییری در نحوه اظهارنظر مسئولان آمریکایی ایجاد شده است، از جمله اینکه آن ها پیشنهادها و رویکردهای متفاوت و متناقضی با دولت قبلی این کشور دارند، به ویژه در مورد پرونده مقابله با تغییرات آب و هوایی و مسائل زیست محیطی که همواره مورد توجه کامل دولت عراق بوده اند.

اما شفان محمدصالح، پژوهشگر و فعال مدنی کرد عراقی که ساکن آمریکاست، ضمن ابراز تردید نسبت به اینکه آمریکا بتواند به آسانی اولویت های خود را در عراق محقق کند، اظهار کرد: مساله ای که نشان خواهد داد آمریکا می تواند به رویکرد خود در عراق ادامه دهد یا خیر، انتخابات پارلمانی اکتبر آینده عراق است.

وی اضافه نمود: تصمیم گیرندگان در آمریکا به خوبی می دانند که مسئله مبارزه با تروریسم در کل منطقه و به خصوص عراق به تصمیمی استراتژیک نیاز دارد و توافق استراتژیک میان دو کشور تقریبا متوقف شده است.

محمدصالح در ادامه گفت: دولت آمریکا در مورد موضوعاتی همانند مبارزه با فساد و تغییرات آب وهوایی تنها می تواند با برخی کارشناسان و مشاوران به دولت عراق کمک کند اما اصل این مسایل در عراق سیاسی بوده و به مسؤولان دولت عراق مرتبط هستند که کشور عراق و منابع و ثروت آن را مختص به خود و تشکل های سیاسی و نظامی خودشان می دانند.

متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق در همایشی که از سوی موسسه صلح آمریکا برگزار شده بود، اظهار کرد: دولت جو بایدن چهار اولویت در عراق دارد که شامل مبارزه با گروه تروریستی داعش، کمک به دولت عراق در مبارزه با فساد و مقابله با شرایط سخت اقتصادی، چالش های مربوط به مبارزه با کرونا و بحران تغییرات آب و هوایی هستند.

این اظهارات تولر حدود دو ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن بیان شدند و در این مدت هیچگونه توضیح و اظهارنظری که استراتژی کلی واشنگتن در عراق را تعیین کند منتشر نشده است.

سفیر آمریکا پیش از این گفته بود که کشورش اولویت های استراتژیک قبلی خود را دنبال می کند و با وجود تغییر دولت ها در آمریکا چالش هایی که پیش روی منافع و امنیت ملی این کشور هستند همچنان ادامه دارند.

سفیر آمریکا پیشتر با تاکید بر لزوم حفظ حضور آمریکا در عراق مدعی شد: استمرار این حضور برای کمک به دولت عراق در جلوگیری از بازگشت داعش و تروریست ها و به خطر افتادن امنیت منطقه ضروری است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 380

به "واکنش کارشناسان عراقی به اولویت های دولت بایدن در کشورشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش کارشناسان عراقی به اولویت های دولت بایدن در کشورشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید